علیرضا اولیائی(طلبه)

سلام علیکم! در حد توان، در خدمت بزرگوارانی که سوالات و شبهات اعتقادی (کلامی) و احکام(فقهی) و اخلاقی دارند، هستیم؛ با آدرس اینستای (a.shia313) یا تلگرام(a-shia313) هم میتونیم با هم، در ارتباط باشیم...، راستی! با امتیاز و لایک دادنتون، مشخص می کنید که مطالب وب، چقدر مفید بوده است. شاداب، پر انرژی، خنده رو و سالم باشید...یاعلی

علیرضا اولیائی(طلبه)

سلام علیکم! در حد توان، در خدمت بزرگوارانی که سوالات و شبهات اعتقادی (کلامی) و احکام(فقهی) و اخلاقی دارند، هستیم؛ با آدرس اینستای (a.shia313) یا تلگرام(a-shia313) هم میتونیم با هم، در ارتباط باشیم...، راستی! با امتیاز و لایک دادنتون، مشخص می کنید که مطالب وب، چقدر مفید بوده است. شاداب، پر انرژی، خنده رو و سالم باشید...یاعلی

* زن آخوند(روحانی) میشی؟

جمعه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۰۸ ق.ظ


* دختران نجیب و دغدغه های خواستگاران عجیب و گاهی از همه خواستگاران عجیب تر یک خواستگار روحانیست؛ البته این عجیب بودن برای کسانیست که در شهرهایی به جز قم و مشهدند، که روحانی در این شهر ها همچون نمک در غذا کم است.

ولی آیا حاضری همسر روحانی شوی؟
سوالی که شاید خیلی از دخترهای هم سن سال یک دختر دم بخت از هم بپرسند، و این به فراخور مکانی که در آن زندگی میکنند کم یا زیاد پرسیده میشود.
اما نکته اول و مهم ترین نکته اینکه این سوال از پایه مشکل دارد و سوالی نیست که پاسخ درستی بتوان داشته باشد؛ زیرا که طلبه یک قشر از مردم است مثل هر قشری از جامعه که میتواند یک شخصیت خاص خودش را داشته باشد، خوب یا بد و این اصلا ربطی به مسلکی که دارد هم ندارد.

طبق روایتی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) ، بدترین مردم و بهترین مردم آخرالزمان روحانیون هستند، یعنی از همه نوع آدم سراغ این لباس می آیند، سراغ این سلک می آیند. پس باز هم نتیجه ای نداریم جز این که باید فرد را شناخت.
اما نکته هایی هست که معمولا در همه روحانیون وجود دارد و این مطلب را میشود باز کرد تا دختران جوان شناخت بیشتری پیدا کنند نسبت به شریک احتمالی آینده زندگیشان.

سختی های زندگی با یک روحانی:
1. خیلی از دخترها دوست دارند با همسرشان به سادگی در خیابان قدم بزنند، دست در دستشان بگذارند، خیلی از مغازه ها را راحت با همسرشان بروند، خیلی از مراسم ها شرکت کنند، که با وجود یک همسر روحانی کار یک مقدار سخت میشود، نگاهی که مردم به طلبه ها دارند، نگاه مقدسی است و از سرتاپای روحانی انتظار متانت دارند و حتی همسرشان را هم الگویی میدانند برای همسران دیگر.
حالا برای دختری که نه طلبه بوده نه با طلبه ها بوده، ناگهان الگو شدن قدری سخت میشود.

2. یک روحانی خیلی راحت نمیتواند از خیلی وسائل نقلیه استفاده کند، مثل ماشین های آخرین قیمت، در بعضی شهرها حتی موتور، و متاسفانه به نسبت شرایط اجتماعی هر جا، محدودیت هایی هست که خب برای همسر طلبه قدری سخت میشود.

3. راه رفتن در کنار یک طلبه شاید قدری برای دخترهایی که از فضای طلبه ها دور بوده اند سخت باشد، متلک هایی که گاهی مردم می اندازند، به لبخند ها و خنده های یک روحانی با همسرش حساس اند، و نگاه هایی که خیلی خاص تر از مردم آنها را دنبال میکند، همه این ها قدری خاص بودن میخواهد، که برای هر دختری قابل تحمل نیست.

4. کافی شاپ، پارک ، بازار ، رستوران بزرگ شهر، و امثال اینگونه جاها، که رفتن در آنها هیچ اشکالی ندارد، برای کسی که همسرش طلبه است قدری سخت است، که حتی از لحاظ اجتماعی تقبیح هم میشود، به همین خاطر یک همسر طلبه باید دور خیلی از این اماکن را برای اینکه عاشقانه با همسرش برود خط بکشد.

5. روحانی هست و اخلاق مداری، به همین خاطر همسر طلبه، خیلی از حرف هایی که آزادانه در خانه های دیگر میزد، نوع مراسم هایی که در خانه پدرش قبل از ازدواج داشت را نمیتواند در منزل همسرش پیاده کند، مثلا مراسم عروسی ای که در آن موسیقی باشد را نمیتوان از همسری که طلبه هست انتظار داشت.

6. یک طلبه در سال چند بار ممکن است تبلیغ رود، و این یعنی هر سال احتمالا یا چند روز از همسرت دور باشی، یا اینکه مجبور باشی با همسرت مسافرت کنی به روستاهایی دور دست با امکانات خیلی کم، البته این در همه طلبه ها نیست، طلبه هایی که این روحیه در آنها زیاد باشد در جلسه خواستگاری با دختر مطرح میکنند.

7. پوشش دختر بعد از ازدواج با طلبه هم مساله ایست، همسر طلبه نمی تواند پوششی غیر از چادر داشته باشد، همانگونه که مردم از طلبه انتظار پوششی پیامبرگونه دارند، از همسرش هم پوششی زهراگونه دارند، و مهم ترین مصداق این پوشش چادر است.

8. معمولا طلبه ها از لحاظ مالی در وضعیت عادی مردم جامعه اند، حتی اگر ثروت هم داشته باشند، نمیتوانند زندگی مرفهی داشته باشند، و همه مسائل از جمله تزئینات خانه، مدل ماشین و خیلی چیزهای دیگر، باید در حد عرف باشد و ساده.

این ها و چند مساله کوچک دیگر مسائلیست که معمولا در همه طلبه ها مشترک هست و یک دختر باید این ها را مدنظر داشته باشد.

من زندگی عاشقانه میخواهم.
یکی از مسائلی که دختران میخواهند، زندگی عاشقانه است، از همسرشان انتظار دارند عاشقانه باشد، عاشقانه با آنها سخن گوید، عاشقانه بپوشد و خیلی خواسته های دیگر، که این ها معمولا در محیط شخصی خانه است .
معمولا تصور غلطی در ذهن مردم جا افتاده که انتظار دارند روحانی در منزل هم لباس روحانی بپوشد، نه این طور نیست، این بستگی به خود فرد دارد، که چه میزان به همسرش توجه داشته باشد، طلبه ای که به خواسته های همسرش توجه کند، عاشقانه میپوشد، عاشقانه سخن میگوید، و همه نیازهای زناشویی همسرش را تمام و کمال برآورده میکند.

در مجموع، و با همه این حرف ها، باید دید فرد کیست و از زندگی چه میخواهد و چه مقدار عاشق است؛
پس خیلی روحانی بودن مهم نیست، بله یک سری محدودیت هایی از طرف جامعه هست که مطرح کردیم ولی چه بسیار افرادی که همسرشان آخوند است و زندگیشان عاشقانه و چه بسیار کسانی که همسرشان به قول امروزی ها اکتیو و به روز ، ولی زندگیشان سراسر درد است.

پس این سوال که همسر آخوند میشوی فقط از جنبه اجتماعی قابل بحث است نه از لحاظ شخصی. زیرا شخصیت هر کس خیلی مهم است و مخصوص خودش است و ربطی به شخص و کسوتش ندارد.

 

  منبع: سایت عرق سرد        نویسنده : سید مجید کریمی

نظرات  (۲۴)


سلام
همسر آخوند شدن لیاقت میخواد که ما نداریم

سلام
اللهم عجل ولیک الفرج
اللهم احفظ سیدنا و قایدنا امام خامنه ای
همسر روحانی شدن لیاقت میخواهد
که ما لیاقت نداریم چون به نظر من روحانی ها انسان های پاکی هستند من ارزومه که همسر روحانی داشته باشم ولی لیاقت ندارم  و ارزویی محال و نشدنی است  خوشبحال اونایی که همسر روحانی هستند و برا همه شان ارزوی خوشبختی می کنم همه شان زیر سایه ی امام زمان عج باشند

پاسخ یه طلبه جوون به خواهری که نخواستندکامنتشون تایید بشه
راستش حرف شما رو قبول دارم :
باید بگم که نگرانی شما کاملا به جاست
و نه تنها شما بلکه هر دختری که قصد انتخاب همسر دارد، باید نگران باشد؛ و نه تنها در انتخاب همسرطلبه بلکه در انتخاب حتی غیرطلبه!!!
ناگفته نماند که همه جا گرگ آدم روی هست پس نشاید به هر دستی داد،دست؛
لذا اگر اعتقاد به این پیدا کرده اید که طلبه نماهایی در لباس طلبگی وجود دارند،پس باید دقت بیشتری صورت گیرد و سعی شود از قبل، اطلاعات کافی را از طلبه ای که به خواستگاری می آید،کسب شود؛ مثلا از طریق مدرسه ی علمیه ای که درآنجا درس خوانده، میشه اطلاعاتی رو بدست آورد
از دوستان و اقوام و مردمی که مدتی با آن فرد،در ارتباط بوده اند،این هم یه منبع اطلاعاتی دیگه است؛
اما جمله آخرم اینکه:
اگه طلبه،اهل اخلاق طلبگی و رعایت تقوا و مبارزه با نفس باشه، مطمئنا در آنچه شما از آن،ترس دارید و خلاف شرع است،ورود پیدا نخواهد کرد مگر اینکه در گذر زمان، فرد در اعتقاداتش سست شود(که این تغییر اخلاق،برای هر شخص غیرمعصومی ممکن است؛چه طلبه باشد و چه غیرطلبه)
موفق باشید

سلام به شما خواهر محترمه!

این خیلی خوبه که  یک فرد مومنی مثل شما خواهرم، آرزوها و درخواست های خوب و بزرگی رو از خدا بخواد؛

و این خصلت در جمله های شما کاملا پیداست؛ چرا که شما از اونجایی که روحانیت رو ادامه دهنده ی راه اهلبیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین میدانید، و خودتان هم به این راه علاقه مند هستید،دوست دارید که شریک زندگی تان هم همفکر شما باشد و این خیلی خواسته ی خوب و عالی است؛ اما ذکر دو نکته خوب است که حتما به آن توجه دارید:

1) همانطور که در هر صنفی، افراد متعهد،و دلسوز پیدا می شوند که خودشان را در قبال وظیفه ای که برعهده گرفته اند،مسئول میدانند، از این طرف هم باید مراقب باشیم که افرادی سودجو در هرصنفی حضور دارند که می خواهند از چهره و آبرویی که برای خودشان رقم میزنند،به خواسته های دنیوی خود برسند؛ یکی از قشرهایی که در بین ما شیعیان، از احترام و جایگاه مقدسی برخوردار است،قشر روحانیت است که به خاطر عقیده ی پاکی که به اهلبیت داریم،به روحانیت هم تا زمانی که در جاده ی اهل بیت باشند،معتقدیم و دوستشان داریم؛میخوام بگم که حتی در انتخاب همسر طلبه هم دقت بفرمائید؛

2) اما  باید به شما خواهرم عرض کنم که ابتدا از خداوندمتعال،آن چیزی رو بخواهید که به صلاح شما باشد؛

خداوند است که دعاهای ما رو می شنوه و اوست که نزدیکترین فرد به ماست و بهترین مصالح و خیرو خوبی ها رو هم برای ما بنده هاش میخواد؛

ان شاالله هرچی صلاح باشه اتفاق می افته؛البته این منافاتی با درخواست از خدا نداره و شما باید هرچی رو دوست دارین و به صلاحتونه رو از خدا بخواین و در ضمن،هیچ وقت از رحمت خداوند عزیز، ناامید نشین و نفرمائید که محقق شدن فلان درخواست من،محال و نشدنی است؛چرا که سخن اشتباهی است چون ما اقرار به قدرت خدا کرده ایم چون هر ناممکنی رو میتونه ممکن کنه برامون

امید به خدا داشته باشین

و از دعا و توسل به حضرت زهراسلام الله علیها فراموش نفرمائید و هروقت هم که خواستگار برای شما اومد،با تحقیق و با دقت و با اطلاعات کافی به او، بله یا خیر را بگوئید

این رو فراموش نکنید که هرکسی لیاقت همسری با شما رو نداره،پس سعی کنید بهترین همسری رو که فردا روزی بهترین پدر برای فرزندانتون هست رو انتخاب کنید

موفق باشید

یازهرا


سلام علیکم
اللهم عجل ولیک الفرج
اللهم الرزقنا توفیق الشهاده
اللهم احفظ سیدنا و قایدنا امام خامنه ای
من دوست دارم طلبه بشم و برم حوزه اما  نمیدونم ایا میتونم تو این راه و رشته موفق باشم در خانواده ی ما همه خوب و مومن واقعی هستند نماز وروزه شون سر موقع است ولی جادر بی بی زهرا را سر نمی کنند  و چادری توشون منم  و بعضی مواقع مورد تسخیر قرار میگرم اما بی توجه از کنار صحبت هاشان رد میشم و یه چیز دیگه اینکه تو خانواده ما همه در رشته های بالا و مدرک بالا درس میخونن من میترسم پدرم ناراحت بشه اما اینو بگم پدرم بهترین است ولی تو دو راهی گیر کردم خواهش میکنم کمکم کنید و من دوست دارم در اینده همسر روحانی داشته باشم چون ار ته دلم زندگی با این جور ادم هایی رو دوست دارم حتی اگر قرار باشه  فقیر ترین ادم باشم ولی همسرم مذهبی یا روحانی باشه ممنون میشم کمکم کنید
اجرکم الله
یا علی مدد
۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۲۳ پاسخ یه طلبه جون

سلام به شما!
شما ۳مطلب رو فرمودین که یک به یک بحث میکنیم:
۱) اول اینکه به عقیده ای که دارین،پایبند هستید و مقاوم در برابر ملامت ها و سرزنش ها و داشتن این خصلت خوب رو به شما تبریک میگم؛هر کسی توفیق پایبندی به اعتقادش رو نداره؛
درضمن شما باید به خودتون افتخار کنید که میفرمائید، در بین افرادی زندگی میکنین که اهل ایمان هستن (خصوصا احترام خاصی که برای پدر قائل هستید نشان میدهد که علاقه ی خاصی هم به پدر دارید) و این رو بدونید که الان خیلی افراد هم سن و سال شما شاید باشن که مثل شما عاشق چادر خانم فاطمه ی زهراسلام الله علیها و پوشش و حجابشون هستن ولی اطرافیانشون در بدترین وضع ممکن،از جهت اعتقادات و ایمان هستند و دائما از دست اینجور افراد،گله مندن و دغدغه ی حفظ ایمان در بین چنین افرادی رو دارن؛پس جای شکر داره بابت این نعمتی که خداوند عزیز به شما بخشیده
۲) دوم اینکه گفتین،میخواهید طلبه شوید و به تحصیل در علوم و معارف دینی و اسلامی، علاقه مندید؛و گفتین که متحیر هستید از اینکه آیا در این راه و رشته،موفق خواهید بود یاخیر؟؟؟
از طرفی هم افراد خانواده شما در رشته هایی درس میخونن که از نظر عرف اجتماعی در سطح بالایی قلمداد میشه و اگر پدر محترم جنابعالی از نیت شما اطلاعی پیدا کنند،ممکن است به خاطر این انتخاب شما ناراحت شوند
ببینید! من نمیدونم که الان جنابعالی در چه مقطعی از تحصیل قرار دارین و چه زمانی میخواهید انتخاب رشته ی تحصیلی بکنید ولی این رو بدونید که کسی جز شما نمیتونه تصمیم بگیره برای آینده تون…!
شما باید اولا اگر نسبت به سایر رشته ها آگاهی دارید،اطلاعات کافی دیگری را هم راجع به طلبگی(طلبگی خواهران خصوصاً)،بدست بیارین و بصیرانه انتخاب خود را عملی کنید؛
اما ملاک های یک انتخاب رشته مناسب به نظر من،۳ چیز است:
استعداد،علاقه و نیاز جامعه
اگر شما بعد از آشنایی که با همه ی رشته های مدنظرتان بدست آوردید، واقعا به این رسیده اید که به طلبگی و تحصیل علوم دینی و تبلیغ معارف اسلامی بین مردم علاقه مند هستید، و از طرفی هم این استعداد را در خود می بینید که بتوانید در برابر ملامت ها و سرزنش های دوستان و آشنایان، دست از هدف مقدستان نکشید و در این راه سربازی فاطمه زهرا و امام زمان علیهماالسلام تلاش داشته باشید،و دیگر اینکه نیاز اصلی جامعه را هم اصلاح و تربیت دینی مردم میدانید، میتوانید به طلبگی بعنوان یک رشته ی مهمی که مظلوم واقع شده و شما میخواهید آن را احیا و زنده کنید،به این گزینه  به عنوان یک گزینه ی اصلی فکر کنید،
اگر خواستید قدم در این راه(طلبگی) بگذارید،و این راه را وظیفه ی دینی خود میدانید،توکل به خدا نموده و از هیچ چیزی ترس به دلتان راه ندهید
اما در مورد نگرانی شما از جانب پدرمحترمتان هم باید بگم که همانطور که خود شما فرمودید،که پدرم بهترین است و فرمودین که خانواده ی ما همه خوب و متدین و مومن هستند، پس حتما میتوانید با دلایل قانع کننده تون که بهش رسیده اید، پدر را هم قانع کنید برای این انتخاب بزرگتون؛ مرد اگر یه حرف منطقی و درستی رو بشنوه قبول میکنه؛فقط به شما بستگی داره که چقدر به طلبگی علاقه مند باشید و بتوانید این حس خودتون رو هم به پدر،منتقل کنید؛
در ضمن،این رو به پدر شما باید حق داد؛
چرا که هر پدری نگران آینده ی فرزندانش هست و اگر شما واقعا به این نتیجه برسید که طلبگی برای شما بهترین راه است،و بتوانید این اطمینان رو هم به پدرتون بدهید، مطمئن باشید که هیچ پدر دلسوز و خیرخواهی مانع موفقیت فرزندش نمی شود

۳)اما مطلب سوم:
شما دوست دارین که همسرآینده تون از جنس علاقه تون باشه یعنی یه طلبه ی باایمان و خوب و خوش اخلاق
لذاست که حتی حاضرید همه ی سختی هایی رو که توی این راه هستش رو تحمل کنید به خاطر علاقه تون…؛
نمیدونم مطالبی رو که در پاسخ کامنت های دیگر همین پست نوشته ام خوندین یا نه؟؟؟ شاید کمی به دردتون بخوره(حتما بخونید…)
علاوه بر اون ها(که حتما خوندینشون)، این رو هم بهش توجه داشته باشید که سعی کنید خودتون رو به همون سمتی بکشید که دوست دارید بهش برسید
منظورم اینه که سعی کنید در مجالس و محافل و مدارسی بیشتر حضور پیدا کنید که بیشتر در معرض انتخاب، افراد شایسته قرار میگیرید(این رو خانم ها بهتر از بنده بلدند؛حتما منظورم رو گرفته اید ان شاالله) 
در ادامه توضیحش باید بگم که طلبه ها و جوون های مومن و با ایمان از هرجایی رسید،زن انتخاب نمیکنن؛بلکه مادر یا خواهر یا خاله و…رو از جانب خودشون،وکیل میکنن که توی مثلا مسجد یا حسینیه یا فلان حوزه علمیه و…جستجو کنید و یه دختر مومن خوب واسمون پیدا کنید؛لذا میگم که باید به این مکان های خوب و مناسب که در معرض انتخاب افراد مومن و مذهبی قرار میگیرید بیشتر رفت و آمد داشته باشید(البته این منافات با عزت دختر نداره؛دختر خانم، اُبهت و شخصیت خودش رو بدون اینکه چیزی درباره ازدواج بگه حفظ کرده و از اونطرف هم به یه مومن کمک کرده تا انتخاب درستی بکنه؛ راستش باید بگم و اعتراف کنم که جوون های مومن توی این دوره و زمونه، در به در، دنبال دختر پاک میگردن؛مطمئن باشید اگر شما برای خدا باشید،خدا هم برای شما خواهد بود)
(البته این فقط یه پیشنهاد بود و خانم ها در این جور زمینه ها اوستا تر هستند از صاحبان تجربه بپرسید خوب میدونن)

اما ختم کلام،اینکه از توسل به ائمه علیهم السلام و دعا و درخواست از خدابعد از نماز ها خصوصا فراموش نفرمائید که همین ها جواب میدهد ان شاالله
موفق باشید و درپناه دعای خیر مادرتون فاطمه زهراسلام الله علیها

سلام علیکم
اللهم عجل ولیک الفرج
اللهم الرزقنا توفیق الشهاده
اللهم احفظ سیدنا قایدنا امام خامنه ای
واقعا ممنون که کمکم کردید ام من دوست دارم بیشتر توضیح بدم برادر من  داره تو رشته ی اقتصاد داره تحصیل میکنه او هم زیاد راضی نیست ولی من واقعا و از ته دلم عاشق رفتن به حوزه هستم  من الان 15 سالم است و نه برای تعریف از خود  میگن من واقعا با حجاب هستم و نماز هایم هم بیشتر اوقات یا بهتره بگم همیشه اول وقت است چون واقعا عاشق خدا  و ائمه علیه السلام و حضرت الزهرا سلام الله علیها هستم و شهدا هستم   و از ته دلم هم از خدا ممنونم که همیشه پشتم بوده و هست و خواهد بود انشا الله  پدرم واقعا خوب و با ایمان است اما میگویند من میتوانم در رشته پزشکی موفق باشم  و برادرم هم میگوید اول حرف پدر ولی باز هم پدرم مگو یند هر چه خودت میخواهی  و مادر عزیزم هم مخالفتی ندارن ولی من دوست دارم بروم حوزه ولی نمیدانم عکس العمل خانواده ام چیست  ولی باز هم میگویم راضی ام به رضای خدا هر چه او خواهد   و میدانم هیچ کار خدا بی حکمت نیست  باز هم ممنون  اجرکم الله امیدوارم زیر سایهی امام زمان عج موفق و سر بلند باشید  
خدا به همرا هتان  یا زهرا یا علی یا مهدی 

سلام!

برای انتخاب رشته،اولویت ها رو انتخاب کنید...؛

اینکه در رشته ی پزشکی موفق خواهید شد و رشته ی خوبی میباشد؛این دیدگاه صحیحی نیست؛

به نظرمن شما باید اولویت سنجی کنید

مثلا بین پزشکی و طلبگی و هر رشته ی دیگری که استعداد و علاقه ی رفتن به آن را دارین، آن رشته ای رو انتخاب کنید که درد مهم تری رو از مردم بتونه دوا کنه و بیشترین نیازها رو و مهمترین نیازهای مردم رو مداوا کنه(این قانون کلی انتخاب شما میتونه باشه)

اما اگر نظر من رو بعنوان کسی که مقدار اندکی در این زمینه تجربه داره،بخواهید،خواهم گفت که:

با اینکه پزشکی و خیلی از رشته های خوب دیگر، مناسب تحصیل است اما ما الان نیاز مبرمی به این رشته ها نداریم چون به مقداری که نیاز مسلمین رو برطرف کنیم، نیروی کاری در این زمینه ها داریم؛

اما آیا کسی هست که به فکر مداوای دردهای روحی مردم باشد که با وجود اهمیتی که این مورد دارد ولی از آن،غفلت می شود و کسی به آن توجه نمیکند؛

ما نیروی طلبه ی حوزوی بااستعداد، بسیار کم داریم(چه طلبه ی خواهر و چه برادر)

اگر شما دقت کنید هرساله میلیون ها نفر برای رفتن به دانشگاه، ثبت نام می کنند ولی فکر میکنید این آمار در برابر تعداد افرادی که برای ورود به حوزه ثبت نام میکنند،چه مقدار است؟!!!

به نظرمن ما نتوانسته ایم مهمترین خلا و جای خالی را که نیروی موفق حوزوی باشد را پُر کنیم؛

لازم است، افرادی که استعداد طلبگی را دارند به این رشته، ورود پیدا کنند 

این نظر بنده بود...تفکر با خودتان؛

در ضمن، همین الان داخل همین وبلاگ یه پست گذاشتم درمورد اینکه دانشگاه برویم یاحوزه؟ استاد پناهیان مطالبی رو فرموده اند که میتوانید باخواندن آن،ان شاالله تصمیم گیری بهتری داشته باشید

یامهدی


سلام
خسته نباشید ...
ممنونم از پست عالی تون ... خدا خیرتون بده انشالله ...
من دانشجوی پزشکی هستم ، متدین ... مومنه ... چادری ...
از خودم تعریف نمیکنم به هیچ وجه من الوجوه !
فقط میخوام عرض میکنم با توجه به خصوصیات و عقایدی که دارم ، پزشکی رو انتخاب کردم ... شما در جواب یکی از کامنت ها فرمودین در جامعه به اندازه ی کافی پزشک داریم (نقل به مضمون) ...
اما واقعا جای خالی پزشک متدین تو جامعه ما خالیه ...
به حوزوی شدن ، علاقه ی زیادی داشتم ... ولی استعدادم رو تو این مسیر قرار دادم ... بنظرم اینکه چه رشته ای رو انتخاب کنیم ، مهم نیست ... چرا که هدف اصلی باید خدمت به امام زمان (عج) و شهادت در رکاب ایشون باشه که امیدوارم محقق شه ...
خودم تمایل دارم با طلبه ازدواج کنم ! منتها هیچ طلبه ای حاضر نیست با پزشک ازدواج کنه ...
خواستگار طلبه ای داشتم ... وقتی متوجه رشته ی تحصیلیم شدن ، دیگه پیداشون نشد ...
از طرفی اطرافیان هم واکنش شدیدی نشون دادن و براشون قابل هضم نبود که مایلم با یه طلبه ازدواج کنم ...
واقعا شرایط سختی شده ... نظر اطرافیان مهم نیست ... ولی خیلی سخته که هیچ طلبه ای حاضر به ازدواج با یه خانوم پزشک نیست :(
ببخشید سرتون رو درد آوردم ... معذرت میخوام!
ای کاش بعضی از تفکرات غلط از جامعه برچیده شه ...
یا علی

سلام به شما خواهر محترمه

اولا قبل از هر بحثی، اگر وقت داشتین، مطلبی رو که از استاد پناهیان راجع به اینکه حوزه برویم یا دانشگاه رو حتما یه مرور اجمالی بفرمائید؛

دوماً: اینکه شما فرمودین "واقعا جای خالی پزشک متدین تو جامعه ما خالیه"

این حرف شما کاملا حرف درستیه

از کجا میگم درسته؟ از اونجا که ما در نظام جمهوری اسلامی مان، به خیلی از نیروهای متعهد و مومن و متدین دیگری از مرد و زن، نیاز داریم

شما انگشت روی هر صنفی که بگذارید ما احساس نیاز شدید به نیروی متدین رو برای آن احساس میکنیم؛ از صنف طلبگی بگیرید تا پزشکی وغیره

اما خب در قبال این کمبود نیروی متدین چه باید کرد و راه عاقلانه چیست؟

آیا دست روی دست بگذاریم!

یا اینکه با برنامه ریزی، بهترین نیروهای دینی رو به ترتیب اولویت به مهمترین صنف های اجتماعی واگذار کنیم؟

به نظر صحیح باید اهم و مهم کنیم؛ یعنی درسته که یه پزشک متدین، خیلی نیازه ولی اگر دقیق بررسی کنیم، مهمترین نیرویی رو که الان در شرایط حساس جهانی، نیازمند هستیم، نیاز به نیروهای کارآمدی است که بتوانند حرف انقلاب رو به گوش دنیا برسونن!

آخه مردم ما انقلاب کردن؛ انقلابی الهی و اسلامی؛ این انقلاب ادعای این رو داره که روزی بر جهان، حاکم خواهد شد؛ خب در شرایط کنونی، ما نیروی کافی رو حتی برای مردم کشور خودمون هم نداریم؛ چه برسه به اینکه بخواهیم برای دنیا نیروی کارآمد داشته باشیم!

باورتون میشه که توی این مملکت اسلامی، خیلی ها هستن که هنوز ساده ترین احکام اسلامی به گوششون نخورده؛

در این شرائط، اگر ما تمام نیروهای مومن و با استعداد و علاقه مند به طلبگی رو برای ابلاغ دین اسلام، بسیج کنیم، کار درستی رو انجام داده ایم!!!

چرا؟

به نظر شما اگه ما نیروی پزشکی کم داشته باشیم آیا نمیتونیم از کشورهای دیگر، این کمبود را جبران کنیم؟ همان طور که در اول انقلاب این کار را کردیم و پزشکان هندی مثلا می آمدند و کارهای مردم رو راه می انداختند...

خب! ولی اگر ما نیازشدید به نیروی طلبگی و مبلغ اسلامی داشته باشیم (مثل الان که در این شرایط هستیم)، این کمبود نیروی طلبگی رو از کجا باید تامین کنیم؟؟؟

آیا از خارج طلبه وارد کنیم!

آیا جایی به جز حوزه،رو میشناسید برای تربیت طلبه؟؟؟

پس پزشک مومن داشته باشیم خیلی خوبه ولی اگه کسی استعداد طلبگی و علاقه ی به آن را در دلش داشته باشه چنین کسی به نظر بنده ی حقیر باید اهم و مهم نماید و با رعایت اولویت ها قدم بردارد؛ باید ببینیم وظیفه مون چیه؛

اینکه شما میفرمائید مهم نیست چه رشته ای رو انتخاب کنیم، حرف صحیحی نمیتونه باشه!!!

چرا؟

چون خود شما نوشته اید که هدف اصلی باید خدمت به امام زمان عجل الله فرجه باشه؛ یعنی مثلا آیا کسی که برای خدمت به امام زمانش، باید پزشک بشه ولی بره و یه رشته ی دیگه رو انتخاب کنه، آیا کار درستی کرده؟

خیر او باید میرفت رشته ی پزشکی؛ چون امام زمانش به پزشک، احتیاج داشته؛

لذا الان هم باید ببینیم که مهمترین کاری که روی زمین مانده چیه و ما به چه درد امام میخوریم و بریم همون جا؛

اما شما که میفرمائید تمام استعدادتون رو در این راه گذاشته اید، خب حتما تحقیق کرده اید برای این انتخاب خوبتون و حتما با بصیرت و بینش به انتخاب پزشکی رسیده اید؛

اگر اینگونه بوده، شما واقعا کار خوبی کرده اید و امام زمان علیه السلام از دست شما خشنود هستند ان شاالله چون شما طبق وظیفه تون عمل کرده اید و ان شاالله ماجور خواهید بود و پاداش الهی نصیبتان خواهد شد؛

البته این هایی رو که گفتم نظر خودم بود؛ راه تحقیق و مشورت بر روی همگان بازه و می تونید نظر دیگران رو هم جویا شوید

راستی من هم با حرف شما موافقم که ای کاش بعضی از تفکرات غلط از جامعه برچیده شه

ولی من درک میکنم اگه طلاب یه مقداری روی رشته ی تحصیلی همسرشون حساس هستن و علت هم داره...؛

ممنون

ببخشید طولانی شد

یاعلی

 


سلام
ممنونم از اینکه وقت گذاشتین و پاسخ دادین ...
حرفتون صحیحه ...
و نظرتون محترم!
این نیروی پزشکی که میفرمایید از خارج از کشور وارد کنیم ، آیا متدین هستن ؟
سوای این مسائل ...
ظهور مهدی (عج) نزدیکه انشالله و همه ی ما باید درصدد انجام وظایف مون باشیم تا شرمنده نباشیم و تا اونجا که در توانمون هست قدمی برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) برداریم ...
چه در لباس طلبگی و چه در روپوش سفید پزشکی ...
فرضا اگه بنده طلبه میشدم ، امکانش نبود قادر باشم دروس رشته ی پزشکی رو هم ادامه بدم ...
ولی در حال حاضر در کنار رشته ی تحصیلیم ، انشالله از ترم بعد بصورت غیرحضوری دروس حوزه علمیه رو هم ادامه میدم ...
همونطور که خودم اعتقاد دارم و شما هم فرمودین ، وظیفه ی هر انسان متعهدی تبلیغه ... حالا شما میگین در لباس طلبگی ...
ولی در حال حاضر با توجه به موقعیت اجتماعی یه پزشک ، ممکنه حرفش راحتتر پذیرفته شه ... و این میتونه خیلی مفید باشه !
میدونم درست نیست تقریبا !
اما همین که جوون ها یه پزشک طلبه رو میبینن ، ناخودآگاه دلشون میخواد به حرفاش گوش بدن و الگو بگیرن ...
که این مورد رو بارها مشاهده کردم ...
بزرگوار ، دعام کنید که در این لباس و مقام ، هدفم خدمت به بنده های خدا و سربازی امام زمان (عج) باشه انشالله ...
ممنونم از اینکه وقت میذارین و میخونین ... 

سلام!

نوشته اید که:

این نیروی پزشکی که میفرمایید از خارج از کشور وارد کنیم ، آیا متدین هستن ؟

شما وقتی این جمله رو مینویسین، من اینگونه متوجه میشم که به منظور بنده، پی نبرده اید

ببینید من حرف شما رو قبول دارم!

من نمیگم که یه پزشک متدین، تاثیرگذاری کمی داره؛ خیر؛ همان هم درجای خودش بسیار عالیست و خدمات فراوانی میتواند برای اسلام و دین مردم بکند؛ همانگونه که خیلی از عزیزان ما در این پست هایی که مشغول به کار هستند، الان خدمات دیگری رو هم به دین مردم میکنند...؛

این خدمت تیلیغی در این حد رو که وظیفه ی هر مومنی است( که در هر قسمتی از جامعه که مشغول خدمت به مملکت امام زمان عجل الله فرجه میباشد) که انجام دهد؛

اما وقتی من میگم تحصیل طلبگی، شما سریع ذهنتون نره به مثلا یه کسی که فقط احکام نماز روزه و...رساله توضیح المسائل و مقداری حدیث و آیه ی قرآن رو یاد داره (تحصیل علم در این حد رو که هرمومنی باید بلد باشه؛ اصلا وظیفه ی هر مومنی این است که اینقدر رو از دینش بلد باشه)

بنده منظورم از طلبگی و طلبه، کسی است که عمده و بیشترین زمان عمرش رو در مسائل دینی ممحض تحصیل دین کرده باشه و در حد کارشناس دینی بتونه در حداقل در یکی از موضوعات مورد نیاز جامعه، نظر دین رو از منابع دینی برداشت کنه و به مردم بگه؛

شما فرمودین که:

در حال حاضر با توجه به موقعیت اجتماعی یه پزشک ، ممکنه حرفش راحتتر پذیرفته شه … و این میتونه خیلی مفید باشه !

با توجه به تعریفی که از طلبگی برای شما ارائه کردم، شما بفرمائید که کدام شخص مقید به مسائل دینی میاد و از مثلا یک پزشک مومن مسائل تخصصی دینی اش رو سوال میکنه؛

بازم میگم، که منکر حرف شما نیستم و شما واقعا کار عالی ای کرده اید برای انتخاب پزشکی و کار عالی تر شما اینه که بازهم علاقه دارید که در کنار این رشته، اطلاعات دینی تون رو هم بالا ببرید که هم خودتون از علمتون بهره مند بشوید و با عمل به آن امام تون رو از خودتون راضی کرده اید و هم با حرف های دینی و معنوی که خواهید زد، مردم و کسانی که به شما مراجعه میکنند و یا با شما در ارتباط هستند رو بهره مند میکنید و وظیفه ی دینی تون رو انجام میدهید؛

ولی قطعا منظور من از طلبه شدن در این حد نیست؛ اگر هم مطالبم به گونه ای بوده که این چنین برداشتی رو به مخاطب، میفهمونه، بنده تصحیح میکنم؛

هدف از تحصیل طلبگی اینه که فرد، به خوبی تا جایی تجصیل کنه که تسلط کافی رو برمنابع دینی مون بدست بیاره و بتونه وقتی یه مسئله ی جدیدی رخ میده، نظر اسلام رو در اون مورد بیان کنه؛ این وظیفه اونقدر مشکله که کمتر کسی به این درجه از تحصیل دین میرسه؛ آیة الله که میگن، به طلبه هایی میگن که عمرش رو وقف دین کرده و به حد اجتهاد و تخصص در مسائل دینی رسیده؛ شما ببینید که ما باصطلاح، چندتا آیة الله داریم

البته باز این مقدار در بین خانم ها به نظرم علی الظاهر؛ کمتر است(کسانی مثل بانو مجتهده امین،چندتا داریم؟؟؟)

برای همینه که میگم؛ ما طلبه ی با استعداد و علاقه به این راه نیاز داریم و خیلی کمه؛

توجه!!!
در تکمله ی بحثمون اضافه میکنم که اگر شخصی(چه از دخترخانم ها و چه از آقا پسرها)، که قصد طلبه شدن رو دارند، توصیه میکنم که ابتدا هدف خودشون رو از طلبه شدن تعیین کنند؛
یعنی اینکه توضیحاتی رو که تا به حال راجع به طلبگی مینوشتم، برای کسانیست که استعداد و علاقه اش را دارند و میخوان بیان حوزه علمیة و تمام همّ و غمّشان را کسب علوم دینی قرار دهند و در یک رشته ی خاص دینی، تخصص پیدا کنند با توضیحاتی که در بالا گفتم؛(که نیاز به چندین سال تحصیل دارد)
اما اگر فردی میخواد بیاد حوزه و در حد سفیران هدایت برای مبلّغ شدن سطحی تحصیل کنه(که این هم خیلی خوبه و نیاز شدید داریم)، یا میخواد فقط در حدی که اطلاعات دینی اش رو بالا ببره، دروس حوزه رو بخونه، مطالب بنده به هیچ وجه شامل ایشان نمیشود و حقیر، درباره انتخاب رشته ی این افراد اظهار نظر نمیکنم چون اطلاعات کافی در این مورد رو ندارم(یعنی ممکنه کسی بخواد در یه رشته ای تحصیل کنه و طلبگی هم بخونه؛ من نمیدونم؛ شدن یا نشدنش با خود فرد است؛تحقیق بفرمایند حتماً)
بازم خطاب به هرکی این مطالب رو میخونه، میگم که حرف من ممکنه درست یا اشتباه باشه؛

میتونید به افراد باسوادتر مراجعه نمائید؛

ممنونم از شما خواهر و برادر خوبم که با صبر و حوصله و دقت، مطالب رو خوانده و نقد میفرمائید؛
یازهرا

سلام علیکم
اللهم عجل ولیک الفرج
اللهم الرزقنا توفیق الشادت
اللهم احفظ سیدنا و قایدنا امام خامنه ای
ممنونم حاج اقا خیلی خیلی لطف کردید واقعا تشکر و اجرکم علی الله انشا الله در اینده بهتون خبر میدم در رابطه با شغل منتظر طلبه جوان باشید واقعا ممنون موفق  باشید
اجرکم علی الله
یا علی مدد التماس دعا ی فراوان نزدیک امتحانات است ما را از دعای خیرتان بی بهره نگذارید

سلام علیکم
ممنونم بابت وقتی که میذارین و پاسخ میدین ...
حق با شماست ، البته منم متوجه حرف شما شدم ...
اون یک بند ، تبصره بود ...
اما اینکه عرض کردم با توجه به موقعیت اجتماعی یک پزشک حرفش راحتتر پذیرفته میشه ،
منظورم این نبود که خدایی نکرده علما و اهل فن در این زمینه بخوان از یه پزشک طلبه ، دستور دین بگیرن!نه ...
منظورم در برخورد با عوام و اقشار مختلف جامعه ست ...
فرضا جوون ها ...
ممکنه بخاطر تفکر نادرستی که از یک روحانی تو ذهنشون نقش بسته ، حرفشون رو نپذیرن! که خودمم میگم درست نیست ...
ولی تو موارد زیادی اتفاق افتاده که همون حرف رو از زبون بنده که شنیدن ، تاییدش کردن و بهش عمل کردن ...
به همین خاطر میگم بخاطر موقعیت اجتماعی یک پزشک ، حرفش خریدار داره اکثر اوقات ...
و اگه یه پزشک بتونه در کنار مسائلی که مربوط به شغلشه ، مسائل دینی و عقیدتی رو هم جا بده ، تاثیر زیادی میذاره !
 
عذر میخوام سرتون رو درد آوردم ...
یا علی

سلام.اللهم الرزقنا
سلام
من نمیدونم دیر نشده برای نظر گذاشتن؟
از مطلبتون استفاده کردیمو خیلی لذت بردیم...ممنون
اینکه ما فقط دینو در بخشایی از زندگیمون وارد میکنیم که به نفعمونه باعث این تصور غلط میشه که مثلا دوستمون میگن همسر روحانی شدن لیاقت میخواد که ما نداریم چون همسر یه روحانی خوب همونا که میخوان یار امام زمان باشن باید دیندار باشه و این دینداریو آدمای عادی توی زندگیشون رعایت نمیکنن یعنی حزب بادن و اسم خودشونو میزارن متعادل در مجلس امام حسین برای مولاشون اشک میریزن و در مجلس عروسی پشت در پلاکارد میزنن امام زمان نیا تو حضرت زهرا جای شما فقط توی روضه ها و ناراحتی های ماست توی خوشی های ما شما جایگاهی نداری... آهاااان این همون جمله ای که ما با زبون بی زبونی میگیمو خون به جگر آقامونو مادرشون میکنیم ...
خانم عزیزی که اومدی این مطلبو خوندی مطمئنا خودتم ته دلت دوست داری که این لیاقتو داشته باشی درسته؟
چون دوست داری پس داری ...پس پاشو و در مسیری قدم بردار که امام زمانتو خوشحال میمنه اونموقع میبینی که چه آرامشی میاد سمتت...
ازدواج نصف دینو کامل میکنه ولی به شرطی که طرف مقابل وصلت کنه به سرچشمه ی خوبیا یه روحانی خوب اگه از دسته ی بهترینای دنیا باشه ها نه بدترین ها میتونه خواهرای خوبم براتون یه میونبر باشه واسه رسیدن به خدا چه افتخاری از این بالاتر و چه جایگاهی از این بهتر ....
امیدوارم خدا به منم این افتخارو بده که همسریو کنیزیه یه سرباز امام زمانو بکنم
یاحق
موفق باشید

سلام

امیدوارم که این مطالب، برای کسانی که سوالات و شبهاتی پیرامون این مسئله دارن، مفید بوده باشه و زمینه ای باشد برای مطرح کردن مباحث بیشتر...؛

از شما خواهر خوب هم تشکر میکنم

موفق باشید

 

سلام
بنده هم از شما که با راه اندازی این چنین سایت های پر محتوایی قدمی رو در جهت ارتقای فرهنگ ارزشمند اسلامی بر میدارین کمال تشکر را دارم و برای شما و تمامی برادران و خواهران این مرز و بوم دعا میکنم که خط مش زندگیشون از مسیر زندگی اهل بیت جدا نشه و دغدغه مداری جزء برنامه هاشون باشه در زندگی...
موفق و موید باشید
یاحق
التماس دعا

سلام علیکم

بسیار ممنونم

یازهرا

۳۱ تیر ۹۳ ، ۰۹:۴۹ مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها آمل

سلام علیکم!
 سایت خوبی دارید.مطلب جالب و چالش برانگیزی در این پست مطرح کردید.هستند خواهرهای طلبه ای که تمایل ازدواج با برادر طلبه رو ندارند اما در عین حال افراد غیر طلبه ای هستند که تمایل به ازدواج با فرد طلبه رو دارند. به نظرم باید از نظر روان شناسی برررسی بشه که چرا خانمی که خودش درس طلبگی رو خونده تمایل به ازدواج با یک طلبه رو نداره.واقعاً برای من جای سئواله...!
موفق باشید.
التماس دعا............

سلام.  من تصادفی با سایتتون آشنا شدم. خیلی سایت باحالی دارید. من طلبه نیستم ولی همه طلبه ها را دوست دارم.و همچنین دوست دارم با یک طلبه ازدواج کنم تا حداقل ما رو به راه راست هدایت کنه. من پسر هستم اشتباه نکنید. خیلی مخلصیم . بای.

سلام من هم به امید خدا و عنایت حضرت ولیعصر میخوام طلبه شم به زودی و قصده ازدواج با یک دختر با حجاب با حیا و یا ایمان و دارم سنم نوزدهو نیمه اگر کسی شرایطش به من میخوره به من بگه تا انشاللا در چارچوب شرع ازدواج کنیم البته قبلش تحقیق هم بشه یا علی مدد 

بنده قصده ازدواج با یک دختر خانم مومنه و با ایمان و نجیب و با حیا رو دارم سنم بیست از تهرانم اگر چنین موردی بود به من معرفی کنید البته بازم هر چی خدا بخواد تو آشنا و فامیل چندتا بهم پیشنهاد دادن حتی داییم دختره خودشو اما نمیخوام تهمت بزنم موردهای مناسبی نیستا یا حیا و نجابت ندارن و خیلی چیزای دیگه یا مهدی جانم به فدایت ممنونم از سایته خوبتون
۱۳ آذر ۹۴ ، ۰۸:۱۸ علیرضا اولیائی
در پاسخ به خواهر گرامی ای که سوال کردند:
سلام من میخام باروحانی ازدواج کنم بایدچکارکنم؟

پاسخ:
علیکم السلام خواهر گرامی!
بسیار اتفاق می افتد که طلاب و روحانیونی که قصد ازدواج دارند، برای انتخاب همسر، ابتدائاً واسطه ای را به حوزه علمیه خواهران میفرستند تا یک مورد مناسب را برای ایشان پیدا کنند؛ لذا اگر حوزه علمیه ای مخصوص خواهران در شهر خود دارید و آنجا قبول کنند که نام تان را در لیست افراد متقاضی ازدواج بنویسند، میتوانید به خواسته خود برسید ان شاالله؛ در کُل محیط های دیگری هم در سطح شهرها هست که معمولا افراد متدین و مذهبی به آن مراجعه میکنند جهت انتخاب کیس مناسب، به آنجا رفت و آمد زیاد داشته باشید مثل دارالقرآن ها و امثال این مراکز و محافلی مثل هیئات مذهبی، مساجد مناسب؛ شما سعی کنید در محافل و مکان های مذهبی، بیشتر حضور پیدا کنید و از همه مهمتر، این است که به گونه ای به دیگرانی که در انتخاب همسر برای شما موثر هستند به گونه ای بفهمانید که دوست دارید همسرتان طلبه باشد... موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی